*
Tragedia na polowaniu koło Środy Wielkopolskiej - naganiacz poniósł śmierć po ugodzeniu przez jelenia

Jeleń zabił mężczyznę na polowaniu

W poniedziałek rano na polowaniu koło Środy Wielkopolskiej zginął naganiacz, który został ugodzony przez jelenia w klatkę piersiową.

Udostępnij artykuł na Facebooku

jeleń

Jeleń ugodził mężczyznę rogami w klatkę ...

Autor: Wojciech Zatwarnicki/nowiny24.pl


- Do wypadku doszło około godziny 9.30 - wyjaśnia Andrzej Borowiak z zespołu prasowego wielkopolskiej policji. - 49-letni mężczyzna przechodził w nagonce przez wysokie trzciny, nagle jego koledzy usłyszeli krzyk, a gdy dobiegli na miejsce zobaczyli uciekającego dużego jelenia.

Jak się okazało, zwierzę ugodziło naganiacza rogami w klatkę piersiową. Niestety, mężczyzna wykrwawił się, zanim na miejsce dotarł śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
zgłoś nadużycie
Komentarze
Myśliwy Gość
~Myśliwy
Ech, pismaki... 2011-11-07 14.52

NagAnce, a nie nagOnce, a poza tym jeleń nie ma rogów...

niemysliwy Gość
~niemysliwy
Jak dla mnie to nagonka i rogi 2011-11-07 14.57

... są jasne. To w końcu nie jest portal dla myśliwych...

Zenon Kubiak Zenon Kubiak
ech, myśliwi 2011-11-07 15.00

Słownik języka polskiego PWN twierdzi, że naganka i nagonka to terminy oboczne i oba są poprawne. Informację, że był to jeleń podajemy za wielkopolską policją.

natalele natalele
. 2011-11-07 15.07

Nie żal mi ludzi, którzy zabijają zwierzęta z powodu hobby, a później giną przez nie.

Myśliwy Gość
~Myśliwy
Ech, pismaki... 2011-11-07 15.15

Być może był to jeleń, tego nie neguję. Niemniej, jeleń nie ma rogów. A naganka i nagonka to NIE to samo. I nie brnij dalej, redaktorze, bo nie masz racji. Popraw i nie było tematu.

Fantomas Gość
~Fantomas
Myśliwi 2011-11-07 15.33

Poroże jelenia zwane wieńcem to nie rogi?

Myśliwy Gość
~Myśliwy
Rogi ma krowa 2011-11-07 15.37

a jeśli ktoś uwaza, ze myślistwo to hobby to jest po prostu idiotą...

tez mysliwy Gość
~tez mysliwy
. 2011-11-07 15.42

Nie. Rogi maja pustorozce, np. antylopa, zubr, krowa. A swoja droga to takie polskie, zamiast skorzystac z dobrej rady, wyprostowac blad policji i napisac poprawnie, to lepiej sie zaperzyc i na zasadzie 'na zlosc mamie odmroze sobie uszy' nie skorygowac kuchy...

peace&love Gość
~peace&love
Tragedii udało się uniknąć 2011-11-07 15.48

Tragedia jest wtedy kiedy myśliwy zabije jelenia, nie odwrotnie.

anonimus Gość
~anonimus
pewnie że myślistwo to hobby 2011-11-07 16.16

nawet prezydent wypowiedział się, że jego hobby to myślistwo, więc nie wiem skąd to oburzenie, że jest inaczej i nazywanie takich ludzi idiotami - w głowach się poprzewracało - konkluzja myślistwo to hobby, a polowania to dobra zabawa i popijawa na koniec

3 grosze Bronek 3 grosze Bronek
Z kim się pan zadaje, szanowny redaktorze ? :) 2011-11-07 16.25

Mam słownik PWN z 2007 r. Tam jest nagonka i naganka, przy czym to drugie określenie uważam jako małą naganę. W przedwojennych miesięcznikach łowieckich czytałem, że na nagonkę mówili otoka. Zawsze mnie śmieszyła hiperpoprawność, gdy ktoś mówi np. proszęę, dziękujęę, a nie normalnie dziękuje [lub danke :)]. Co do meritum - dobrze, że w łowiectwie i w corridzie i innych zdarzeniach losowych, zwierzęta mają szansę, chodziaż w niewielkim ułamku promila się zrewanżować :)

Zenon Kubiak Zenon Kubiak
Komentarz anonimusa usunięty 2011-11-07 16.49

Dziękujemy za odesłanie do ciekawego artykułu, ale w komentarzach na mmpoznan.pl nie linkujemy do obcych stron.

Ponieważ mmpoznan.pl nie jest portalem myśliwych, tylko wszystkich poznaniaków, posługujemy się znaczeniami wyrazów zawartych w słowniku języka polskiego. Jak już pisałem wyżej naganka i nagonka według słownika oznaczają to samo. Ponieważ dla większości osób bardziej zrozumiała będzie "nagonka" niż "naganka" zdecydowaliśmy się na ten pierwszy wyraz.

Stella Gość
~Stella
i dobrze 2011-11-07 16.58

Brawo dla jelenia.

mysliwy Gość
~mysliwy
... 2011-11-07 17.07

Zenada... A z rogow jak wybrniecie? Rozumiem, ze analogicznie do tego przypadku mozna np. pisac, ze magabajt to 1000 bajtow, bo przeciez nie jest to portal dla informatykow, a ewentualne orty, czy chocby literowki zostana, bo przeciez nie jest to portal dla polonistow...

A na przyszlosc, gdybyscie kiedys pisali o sarnach, to odrozniajcie je od jeleni, bo wbrew temu jak sie powszechnie uwaza i czesto pisze (co najwyrazniej jest dla Was kryterium decydujacym), to sa dwa rozne gatunki ('jelonek' to nie mala sarna).

3 grosze Bronek 3 grosze Bronek
Szanowny panie red. Zenonie 2011-11-07 17.10

Byłem szybszy od pana gumki :) i odsłuchałem namiar anonimusa. Słyszałem tam określenie ciołek, ale to chyba nie było skierowane do myśliwego, myśliwca, ani pewnie nie można ich mylić z myślicielami :) Szkoda, że nie można, w tym wypadku z porawną polszczyzną, zapoznać się z innymi opiniami. Wiadomo tylko MM jest alfą i omegą :) Podobnie jest z innymi określeniami np. w w/w słowniku, na pierwszym miejscu jest określenie pidżama, a i tak większość poznaniaków używa drugiego określenia piżama.

Zenon Kubiak Zenon Kubiak
myśliwy 2011-11-07 17.14

Tak, można pisać zamiast "megabajt" "1000 bajtów", ale trudno to uznać, że uproszczenie. "Orty" (po "naszemu" "błędy ortograficzne") są błędami zawsze i wszędzie poza publikacjami dla futurystów. Ponieważ nie jesteśmy portalem futurystów, staramy się nie robić błędów, co oczywiście nie zawsze nam wychodzi. Pozdrawiam serdecznie

3 grosze Bronek 3 grosze Bronek
Hiperpoprawnym dedykuję "Orty" Brunona Jasieńskiego 2011-11-07 17.41

Mięso kobiet. Pszehodząc pszypadkowo pszez cieńisty pasaż / Mimo palm kiwających śię jak senny palec / Zobaczyłem kobietę, kturą rąbał masaż i układał na laźe kawał po kawale (...) Pożerajcie kobiety z octem, na sucho / Pszestańće z nimi robic swoje nudne świństwa / Kochankowie noszący swoje kohanki w bżuhu / Nadhodźi wasza era : nowe maćeżyństwo :)

Michał Gość
~Michał
i bardzo dobrze 2011-11-07 17.43

nie ma tragedii jak człowiek zabije jelenia to dlaczego ma byc jak jeleń zabije człowieka.

anonimus Gość
~anonimus
Re: usunięcie posta 2011-11-07 18.06

hehe - dobre to o ciołki
audycja naprawdę ciekawa i rozwiązuje problem nagonki i naganki - bo to jest to samo, pochodzi od tego samego wyrazu nagonić, naganiać - forma dokonana.
można sobie samemu poszukać: „Nagonka”, „naganka” i słownictwo myśliwskie - chyba wiadomo jak :))) szczególnie polecam myśliwym żeby już zostawili tę terminologie i poszli na polowanie z nagonką -żeby nie było- nie jest to link do obcej strony,

a te rogi - to myślę, że uproszczenie policji i tyle - kto z nich wie co ma jeleń na głowie...

Pacyfik Pacyfik
Zemsta? 2011-11-07 18.39

Zemsta Marki Natury? Zdarza się... Czasami jeleń czasami człowiek. Ale pecha to facet miał wielkiego.. Współczuję... choć zdecydowanie ciekawsza taka śmierć niż np. na drodze w samochodzie..

nichnioch Gość
~nichnioch
jaki wypadek? 2011-11-07 18.41

czy jakiś jeleń zginął? nie. więc nie ma wypadku...

Mysliwy Gość
~Mysliwy
. 2011-11-07 19.05

Kolejna odpowiedz redaktora i kolejny strzal w stope... Nie dalo sie odparowac zarzutu odnosnie kwestii merytorycznej (czyli rogow), to czepil sie redaktor skrotu myslowego - ortow (o ktorych wspomnialem tylko dla zobrazowania analogii i relatywizmu redaktora). To skoro redaktor taki do przodu, to niech mi jeszcze wytknie brak polskich liter i apostrofy zamiast cudzyslowu. Moj zarzut byl od poczatku czysto merytoryczny, do kwestii rogow redaktor nie odniosl sie do tej pory, za to bardzo zgrabnie i jakze blyskotliwie i ironicznie ("po naszemu") przesunal dyskusje w strone poprawnosci jezykowej i ortografii (a przeciez wiemy wszyscy, ze nie o to chodzilo). Nie rozumiem skad taka niechec do uznania wlasnego bledu i poprawienia go. Nikt nie jest nieomylny, to prawda, ale zamiast mlocic watek bez sensu naprawde mozna bylo poprawic i sie nie pograzac.

anonimus Gość
~anonimus
Re: . 2011-11-07 19.19

heheh

czepianie się tylko słówek...
- zapewne 99% czytających ten artykuł wie o co chodzi ale myśliwi (1%) zaczęli się zastanawiać "w jakiej nagonce i jak jeleń mógł rogami człowieka?? - przecież to nie do pomyślenia..."

no więc Panowie myśliwi można? można! jeleń dźgnął człowieka który w nagance szedł w polowaniu - specjalnie przetłumaczyłem dla niektórych hobbystów :) polecam audycję: „Nagonka”, „naganka” i słownictwo myśliwskie
i zostawcie już Pana Redaktora - niech sobie spokojnie kawę pije o tej godzinie

Zenon Kubiak Zenon Kubiak
rogi 2011-11-07 19.23

Domyślam się, że chodzi o rozróżnienie rogów i poroża stosowane przez myśliwych. Podaję jednak za słownikiem PWN:

róg - "jeden z dwóch wyrostków kostnych na kości czołowej niektórych zwierząt";
poroże - "dwa duże, rozgałęzione rogi u samców ssaków takich jak jeleń, sarna, łoś, daniel".

Skoro to faktycznie różnica, proszę się skontaktować z Radą Języka Polskiego.

Zenon Kubiak Zenon Kubiak
anonimus 2011-11-07 19.23

A wiesz, że faktycznie właśnie piję kawę:)

Dodaj swój komentarz: